Tu znajdziesz propozycje prostych ćwiczeń dla każdego, które pomagają lepiej funkcjonować, oddychać, pracować, odpoczywać – lepiej żyć!

Zachęcamy Was do podjęcia aktywności fizycznej – nieważne, czy poruszacie ramionami, głową, oczami, czy chociażby palcami stóp, ważne, żeby zrobić coś dobrego dla swojego ciała – dla siebie! Najlepiej wyjdźcie na spacer, pobiegajcie, przejedźcie się rowerem (nie elektrycznym😊), ale jeśli musicie zostać w domu, to proponujemy kilka prostych ćwiczeń, które pomogą Wam zrelaksować się podczas nauki, czy pracy przy komputerze – 5 minut dziennie dla dobra swojego organizmu.

Zacznijmy od ćwiczeń „na przebudzenie”. Jeszcze leżąc w łóżku mocno masujemy swoje uszy (kciuk od tyłu ucha) ruchem góra–dół 30 razy. Następnie wyprostowanymi dłońmi masujemy swoje skronie tym samym ruchem i z taką samą mocą 20 razy. Na zakończenie masujemy kostkami kciuków gałki oczne przy zamkniętych powiekach, ruchem okrężnym w stronę nosa „do środka” 15 razy. Jesteśmy gotowi na rozpoczęcie nowego dnia!

https://drive.google.com/file/d/1Z-70THqb8u3lQg5-hZDJzqwOcMCUUEpd/view?usp=sharing

Proponujemy ćwiczenie dla oczu zmęczonych komputerem lub czytaniem. Możemy wykonywać je wszędzie, w różnych sytuacjach, siedząc, leżąc… Najpierw 10 razy wodzimy oczami: góra-dół, następnie: lewo-prawo, po skosie: prawo góra – lewo dół i odwrotnie: lewo góra – prawo dół. Każdy „kierunek” powtarzamy po 10 razy i nie poruszamy przy tym głową! Na koniec zakrywamy zwartymi dłońmi otwarte oczy – dajemy im odpocząć w ciemności i cieple naszych rąk. Powtarzamy serię trzykrotnie. To doskonale odpręża nasz, często zaniedbywany, narząd wzroku i ćwiczy mięśnie gałki ocznej. To ćwiczenie można wykonywać dowolną ilość razy w ciągu dnia, a trwa ok. 3 minut – zależy od szybkości „przewracania” oczami…

Przyda nam się również odprężenie szyi i karku – będą nam wdzięczne. Siedząc (lub stojąc) w pozycji wyprostowanej zaczynamy „kiwać” głową na boki do ramienia (dokładnie i powoli 10 razy), potem odwracamy głowę raz w prawo, raz w lewo w pozycji poziomej w tym samym tempie. Skłaniamy głowę (broda do klatki piersiowej) i z powrotem (10 razy), następnie wysuwamy głowę jak najdalej do przodu w pozycji poziomej i cofamy ją (ramiona nie poruszają się). Odchylamy głowę do tyłu i ruchem półokrężnym bujamy nią od jednego do drugiego ramienia i na koniec zwieszamy głowę na piersi i tak samo bujamy nią z przodu. Każdy element ćwiczenia wykonujemy w wolnym tempie po 10 razy. Możemy całą serię powtórzyć.

https://drive.google.com/file/d/1ZYcC6YM_zFGWQa_I_brWmusSvTJoQpUz/view?usp=sharing

Kolejne ćwiczenie – dajmy popracować naszym nogom. Najpierw opieramy ugiętą nogę w kolanie na czubkach palców stopy i „kręcimy” nogą 10 razy, potem drugą to samo, a następnie 10 razy wspinamy się na palce i opadamy (dość gwałtownie). Najlepiej powtórzyć całość trzykrotnie – prawda, że proste?

Teraz czas na ręce – to tylko 3 minuty. Każdy z sześciu układów powtarzamy 30 razy, staramy się przy tym napinać mięśnie i naprężać wyprostowane palce dłoni. 1. Wyprostowane ręce i dłonie staramy się podnosić w tyle; 2. Zgięte w łokciach ręce trzymamy na wysokości barków, wyprostowane dłonie stykają się czubkami palców przy „dołku” szyi, jednocześnie „odrzucamy” wyprostowane ramiona na boki i z powrotem; 3. Ręce wyprostowane przed sobą, dłonie skierowane poziomo, zginamy ręce w łokciach dotykając dłońmi barków; 4. Ręce ponownie wyprostowane przed sobą, dłonie skierowane poziomo, ale odwrotnie -wierzchem do góry i cofamy ręce blisko przy ciele, uginając łokcie; 5. Ręce wyprostowane nad głową, dłonie stykają się środkami, opuszczamy wyprostowane ramiona na boki i z powrotem, jakby do klaśnięcia nad głową; 6. Ręce ponownie wyprostowane nad głową, dłonie stykają się środkami, opuszczamy ręce ugięte w łokciach na kark, ramiona pozostają przy skroniach.

https://drive.google.com/file/d/1sfex2dt1EXMH4NeUT4rh_p5uBNgKotMU/view?usp=sharing

A jeśli wolicie zabawić się przy muzyce, ćwicząc zręczność – to ten ostatni układ jest dla Was!

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej nie odpowiadają za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.

«Повну відповідальність за зміст публікації несе видавець. Фонд розвитку системи освіти та Міністерство національної освіти жодним чином не відповідають за використання даної інформації»

Kategoria

Tag

Nikt jeszcze nie skomentował

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *