DBAJ O SIEBIE, BĄDŹ OTWARTY I ŻYCZLIWY DLA INNYCH

Postępuj zawsze właściwie. Da to satysfakcję kilku ludziom, a resztę zadziwi.

[Mark Twain]

Nasz projekt przyniósł wszystkim wiele korzyści – uczestnikom pomógł wychodzić z dziwnego stanu, który zagnieździł się w ich głowach w ostatnim czasie, a opiekunom „otworzył oczy” na wiele spraw, które zmieniły się przez pandemię. Udało nam się „przetestować” parę prostych narzędzi, które mogą pomóc w różnych sytuacjach – trzeba tylko chcieć je zastosować, do czego bardzo zachęcamy!

DBAJ O SIEBIE, BĄDŹ OTWARTY I ŻYCZLIWY DLA INNYCH

Po pierwsze dbaj o siebie, ale też nie zapominaj o innych. Jesteśmy przecież „stworzeniami stadnymi”. Teraz wiemy to jeszcze lepiej, bo izolacja podczas pandemii bardzo nas „uszkodziła”. Czasami potrzebujemy samotności, ale tak naprawdę najlepiej czujemy się w towarzystwie bliskich osób, kiedy możemy naprawdę być sobą, nie grać, nie udawać – odczuwać i żyć prawdziwie. Warto włożyć nieco wysiłku w dbałość o dobre relacje, pamiętać o utrzymywaniu kontaktów, nie zapominać o zobowiązaniach, obietnicach, przyrzeczeniach, ważnych wydarzeniach i drobnych przyjemnościach, które wspólnie lubimy. Wybaczajmy sobie nieistotne „uchybienia”, które często wynikają z nieporozumienia, nadmiaru obowiązków, czy problemów dnia codziennego. Nie zasklepiajmy się w urazach, które zatruwają nasze serca. Bądźmy też uważni wobec siebie: nauczmy się rozpoznawać potrzeby swojego ciała i duszy. Najwyższy czas, aby wprowadzić skuteczne metody pracy nad sobą. Nie odkładaj tego na potem – to Twoje życie i musisz je ogarnąć! Zastanów się, co przeszkadza Ci w „naprawie” lub poprawie Twoich relacji, zachowania, reakcji w różnych sytuacjach. Być może jest to brak systematyczności, cierpliwości, decyzyjności, a może ogólne niezorganizowanie i niechęć do pracy. Nawet najlepszy specjalista nie pomoże Ci dojść do ładu z własnym wnętrzem, jeśli nie zwrócisz uwagi na te przeszkody. Musisz nabywać umiejętności radzenia sobie ze samym sobą, układania siebie, przepracowywania swoich problemów wewnętrznych. Ogarnij to i pamiętaj: nie musi być idealnie, ale prawdziwie! Wtedy będzie dobrze!

W dochodzeniu do ładu ze swoim wnętrzem może pomóc dobra metoda „sprzątania swojego umysłu”. Oto jej proste zasady:

1. Zastosuj terapeutyczną metaforę: porównaj umysł do domu i ogrodu, które od czasu do czasu trzeba porządkować, pozbywać się chwastów i zbędnych rzeczy.

2. Zaobserwuj, jak wpływają Twoje myśli na emocje, a emocje na Twoje ciało i odwrotnie. Ucz się rozpoznawać te stany. Rozpocznij ten proces od relaksu, odprężenia ciała w pozycji leżącej (przy spokojnej cichej muzyce instrumentalnej).

3. Zapisz wszystkie natrętne myśli i podziel na je 3 kategorie: czerwone to takie, na które nie masz wpływu; żółte – wszystkie, które możesz rozwiązać pracując nad nimi oraz zielone – te, które możesz szybko zrealizować.

4. Postaraj się „wyrzucić” z głowy czerwone myśli – nie pozwól im wracać, opracuj plan pracy nad myślami żółtymi, a zielone postaraj się zrealizować jak najszybciej – znikną i przyniosą miłą satysfakcję.

5. Zwróć uwagę na to, co sam do siebie mówisz w myślach, bo jeśli jest to przykre i stresujące, to wówczas wywołuje dodatkowe zdenerwowanie. Pamiętaj, że Ty nie jesteś swoimi myślami – możesz je zmieniać, jeśli Cię ograniczają.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej nie odpowiadają za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.

«Повну відповідальність за зміст публікації несе видавець. Фонд розвитку системи освіти та Міністерство національної освіти жодним чином не відповідають за використання даної інформації»

Kategoria

Tag

Nikt jeszcze nie skomentował

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *