POZNAWAJ SKUTECZNE METODY PRACY NAD SOBĄ

Błędy są częścią życia i częścią osobistego rozwoju, ale najważniejsze to umieć je rozpoznać, wyciągnąć wnioski i iść dalej robiąc postępy w swojej pracy nad sobą. Czasami zniechęcamy się nie widząc efektów. Może to wynikać z prostej przyczyny: chcemy zmiany na lepsze, ale tak naprawdę nie wiemy jakiej, nie wiemy, czego konkretnie oczekujemy. Jeśli człowiek nie wie, czego szuka, to nigdy tego nie znajdzie. Trzeba rozpocząć ten proces od porządkowania swoich emocji i przekonań: wyzbądź się żalu do ludzi, do samego siebie, uświadom sobie czego boisz się jeśli chodzi o Twoją przyszłość. Jak tego dokonasz, to odszukanie swojej drogi będzie kwestią czasu oraz nowych doświadczeń, w których zechcesz uczestniczyć – wreszcie będziesz mógł i chciał, gdyż wcześniej byłeś zajęty walką i narzekaniem, jak jest teraz źle. Pamiętaj też, że w pracy nad sobą chodzi o to, aby samemu sobie nie przeszkadzać – skup się i rób to, co pragniesz zrobić ze swoim życiem. Nie bój się rezygnować z nawyków, które w pierwszej kolejności programują Ci kiepskie życie. Weź naprawdę sprawy w swoje ręce. Bądź liderem własnego życia!

Można nauczyć się również właściwego reagowania w sytuacjach dla nas trudnych. Proponujemy zastosowanie metod „ściągniętych” od Ani Aftowicz, aby łatwiej poradzić sobie ze stresem, bo to on najbardziej zatruwa nam życie…

1. Rób to, co Cię relaksuje

Po pierwsze, zastanów się jak najlepiej się relaksujesz, co powoduje Twoje dobre samopoczucie. Czy jest to przebywanie wokół natury, zabawa z ukochanym czwornogiem, rozmowa z przyjaciółką, wizyta w kinie czy spacer. Robienie tego, co nam sprawia przyjemność, w szczególności z kimś, kto jest dla nas ważny, to wspaniały „odstresowywacz”.

2. Oddychaj głęboko

To najprostsza, zawsze dostępna i najskuteczniejsza metoda. Kiedykolwiek złapiesz się na tym, że zaczynasz się denerwować, zacznij oddychać wolniej i głębiej. W sytuacjach stresowych mamy tendencję do zatrzymywania oddechu. Nasz mózg nie jest dotleniony. Trudniej nam znaleźć rozwiązanie naszej sytuacji. Głęboki oddech wysyła za to sygnał do naszego ciała, że może rozluźnić napięcia. I wtedy niwelujemy ten przykry skutek stresu w naszym organizmie.

Technika, która bardzo często polecam to oddech, podczas którego liczymy w myślach. Wdech (liczymy do 4), wydech (liczymy do 6). Stosowany może być w sytuacjach, kiedy nie jesteśmy wręcz w stanie wysiedzieć w miejscu. Polecam wtedy chodzenie i oddychanie rytmicznie licząc, by odczuć różnice po około 5-6 minutach.

3. Otaczaj się pozytywnymi ludźmi

Kontakt z osobami, które nas rozumieją, kochają i wspierają, gdy tego potrzebujemy, jest jednym z najważniejszych czynników niwelujących skutki długotrwałego stresu. Nie jest zaskakujące, że osoby żyjące we wspierającej grupie oceniają zwykle swoje życie dużo pozytywniej niż takie, które takich osób wokół siebie nie mają. I bądźmy też taką pozytywną osobą dla siebie, bo to ze sobą spędzamy zawsze najwięcej czasu.

4. Stosuj techniki relaksacyjne

Nie jest tak ważne to czy to będzie medytacja, relaksacja, czy jakakolwiek inna technika. Ważne, żeby stosować ją konsekwentnie i regularnie, a wtedy widać długotrwałe efekty.

Polecam bardzo medytację – dla poczatkujących tą prowadzoną. Możesz ściągnąć sobie na telefon aplikację, np. Headspace, Insight Timer. Tam masz wiele opcji długości i różnych rodzajów medytacji, w zależności od Twoich potrzeb. Próbuj, eksperymentuj i sprawdzaj co na Ciebie działa najlepiej.

5. Ruszaj się

Sport wykonywany rekreacyjnie, z dużym szacunkiem do swojego ciała i słuchając tego, co ono nam mówi – to zdrowie. Także psychiczne. Rodzajów aktywności fizycznej jest mnóstwo. Od jogi poprzez bieganie, pływanie, na treningu siłowym kończąc. Wybierz coś, co Tobie sprawia przyjemność, co będziesz wykonywać regularnie.

6. Jedz świeże warzywa i owoce

Tak, one pomagają w zwalczaniu skutków stresu. Zielone warzywa dodatkowo wielokrotnie badane były i udowodniono ich działanie jako tych, które pomagają radzić sobie w sytuacjach stresowych. Warzywa korzeniowe, które rosną w ziemi, są uważane przez medycynę wschodu jako te, które nas ugruntowują, powodują, że mniej nasz umysł błądzi i łatwiej nam powrócić do siebie. Ogólnie sztuczne, chemiczne, przetworzone, słodzone jedzenie obniża działanie naszego układu immunologicznego i nasz organizm radzi sobie ze skutkami stresu znacznie trudniej.

7. Myśl pozytywnie

Dla mnie nasze nastawienie to klucz do tego, żeby skutecznie radzić sobie w sytuacjach, które wywołują stres w naszym życiu. Dzięki zmianie naszego myślenia jesteśmy w stanie ponownie odzyskać połączenie z prawą półkulą naszego mózgu, która odpowiada za kreatywne myślenie, czyli także za szukanie rozwiązań danej sytuacji.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej nie odpowiadają za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.

«Повну відповідальність за зміст публікації несе видавець. Фонд розвитку системи освіти та Міністерство національної освіти жодним чином не відповідають за використання даної інформації»

Kategoria

Tag

Nikt jeszcze nie skomentował

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *